Aké potraviny a vitamíny potrebujeme na zmiernenie príznakov nachladnutia?

Zdravie

Jete „správne“ potraviny, ktoré vás chránia pred nachladením a chrípkou? Jesť správne v kombinácii s odpočinkom a cvičením bude podporovať silnejší imunitný systém, ktorý by vám mal pomôcť zotaviť sa rýchlejšie.

Tak kde ich hľadať? 

Vitamín C alebo kyselina askorbová je silným antioxidantom a kľúčovým hráčom v udržiavaní nášho imunitného systému. Ľudia, na rozdiel od väčšiny zvierat, nemôžu vytvárať vitamín C, a preto ho potrebujeme získať z potravy – väčšinou sa vyskytuje v ovocí a zelenine. Koľko vitamín C je vo vašom nákupnom vozíku? Zvyčajne sú to citrusové plody – samozrejme grapefruity, pomaranče. Ale tiež kiwi, jahody a ananás. V uličke so zeleninou hľadáme papriku, brokolicu, kapustu a karfiol. Zemiaky v „župane“ sú vynikájúcim zdrojom tiež, takže si ich môžete kludne pripraviť k zdravému obedu.

Vitamín A je vitamín rozpustný v tukoch, ktorý je kľúčom k zdravému zraku a podporuje funkciu orgánov, ako aj imunitný systém. Vitamín A nájdete v mäse, hydine, mastných rybách a mliečnych výrobkoch. Vegetariáni by mali vyhľadávať potraviny s dobrými zdrojmi beta-karoténu, pretože naše telo premieňajú na vitamín A. Niektoré druhy ovocia a zeleniny zahŕňajú sladké zemiaky, tekvicu, špenát, kel, mrkvu, červenú a žltú papriku a listová zelená). V uličke s ovocím, choďte po zlate 🙂 – ovocie, ako je melón, sušené marhule a mango sú víťazi.

Aké potraviny a vitamíny

Zinok je kľúčovým mionerálom, ktoré naše telo potrebuje pre všetko, od toho, aby DNA pomohla odstrániť baktérie a vírusy. Jedným z vrcholových zdrojov zinku sú ustrice. Medzi ďalšie zdroje patrí červené mäso, hydina a niektoré morské plody ako krab a homáre. Pre vegetariánov sú dobrým uchádzačom strukoviny, orechy a celozrné výrobky.

Vitamín E, podobne ako vitamín A, je rozpustný v tukoch. Je to antioxidant, pomáha udržiavať pokožku a oči v dobrom stave a podporuje zdravý imunitný systém. Vitamín E nájdete v mnohých potravinách, vrátane rastlinných olejov, ako je sója, kukurica a olivový olej, orechy (mandle sú mimoriadne vhodné), semená a celé zrná. Zelená zelenina ako špenát a brokolica obsahujú tiež vitamín E.

Môžete získať vitamíny C, A, E a zinok vo forme tabliet? 

Samozrejme. Ale väčšina odborníkov súhlasí s tým, že získať ich z potravín je oveľa zdravšia voľba. Vyliečia? Nie. Ale môžu spôsobiť, že budete chorý kratšie.

Konzervované paradajky

Paradajky sú v sezóne plné kľúčových vitamínov a živín ale čo mimo sezóny. Našťastie, paradajky v pohároch alebo plechovkách sú skvelými možnosťami na to, aby ste ich mali po celý rok. Zatiaľ čo výskum ukazuje, že vitamín C je počas procesu varenia nižší, hladiny lykopénu – silného antioxidantu – sa zvyšuje.

Lykopen je červené rastlinné farvivo s antioxidačným účinkom zo skupiny karotenoidov neobsahujúcich kyslík.

Sušené huby

Huby sú bohaté na vlákninu, vitamíny B a C, vápnik, draslík a ďalšie živiny. Ale to, čo ľudia skutočne na nich milujú, je to, že sú zdrojom dvoch silných antioxidantov, ktoré môžu chrániť telo pred niektorými problémami starnutia. Porcini huby – tiež známe ako čerešne – sú mimoriadne silné. Porcini sú známe v Taliansku, ale tieto huby sú bohaté na živiny v suchom stave. Vysušte ich alebo ich pridajte priamo do omáčok. Zdá sa, že počas sušenia nestratia žiadnu výživovú hodnotu.

Furikake

Furikake je tradičná japonská korenina vyrobená zo zmesi čiernych a bielych sezamových semienok a morských rias, často s chilliovými vločkami. Bola vyrobená v Japonsku po prvej svetovej vojne ako spôsob, ako zvýšiť príjem potravy. Sezamové semená poskytujú veľa dobrých živín vrátane bielkovín, železa, zinku, medi a vitamínu E, zatiaľ čo morské riasy sú bohaté na bielkoviny, železo, vápnik, jód a ďalšie vitamíny.

2018-01-18T20:43:21+00:00 13 január, 2018|Kryptomeny, Lifestyle|