14.8 C
Bratislava

Ako nahradiť tradičné prísady? Zdravé alternatívy v pečení

- Reklama -

Tradičné prísady používané pri pečení, ako cukor, múka, maslo a vajcia, si svoje miesto v kuchyni právom zaslúžili. Avšak nadmerná konzumácia týchto surovín môže mať u niektorých ľudí na zdravie nepriaznivé účinky, preto sa snažia hľadať ich vhodné alternatívy a spôsoby, ako si urobiť pečenie zdravším. Aby ste teda zlepšili nutričnú hodnotu vašich receptov a pridali im možno nové a chutné dimenzie, máme pre vás zoznam zdravých alternatív, ktoré môžete pri pečení použiť aj vy.

Ktoré prísady pri pečení je možné použiť ako vhodnú náhradu cukru, múky, masla alebo vajíčok?

Vhodné alternatívy múky

Prvou základnou pomôckou pri pečení je dostatočne veľká odolná podložka na cesto a klasická pšeničná múka, pri ktorej si môžete vybrať z jej viacerých druhov pod špeciálnymi číselným označením, ktoré hovorí o obsahu cenných minerálov v nej.

Klasická pšeničná múka však môže byť pre niektorých ľudí ťažko stráviteľná, pretože obsahuje lepok, čo môže spôsobovať tráviace problémy ako napríklad nadúvanie a nepohodlie v žalúdku. Navyše, pšeničná múka má aj vysoký glykemický index, čo môže viesť k rýchlemu zvýšeniu hladiny cukru v krvi a potenciálne k únave a poklesu energie po jej skonzumovaní.

Vhodnou alternatívou, ktorou sa môžete vyhnúť takýmto a iným nepríjemným tráviacim ťažkostiam, je celozrnná múka. Bohatá je najmä na vlákninu, vitamíny a minerály, ako je vápnik, železo a draslík, čo prispieva k lepšiemu tráveniu, stabilizácii hladiny cukru v krvi a zlepšeniu celkového zdravia.

Veľmi dobre sa dajú pri pečení použiť a spracovať aj ovsené vločky. Obzvlášť nízkokalorické a bezlepkové sú napríklad aj pohánková, mandľová alebo kokosová múka.

Ako na pečenie bez klasického cukru?

Cukor patrí k ďalšej najviac využívanej a obľúbenej surovine pri pečení, čo nie je až tak dobrá správa, pretože jeho nadmerné množstvo môže spôsobiť telu veľa problémov. Smernice Svetovej zdravotníckej organizácie dokonca hovoria, že za deň by sme nemali skonzumovať viac ako 25 g cukru.

Jeho spotreba je však u mnohých ľudí oveľa vyššia, pretože veľmi často sa skrýva v spracovaných potravinách, kde by sme jeho prítomnosť vôbec nečakali. Pri domácom pečení s moderným kuchynským robotom si však môžete svoju formu cukru vybrať a nie vždy ideálny rafinovaný druh sladidla nahradiť zdravšími alternatívami. Aké to sú?

  • Trstinový cukor dodá jedlu nielen príjemnú sladkú a karamelovú chuť, ale aj dôležité živiny. Obsahuje viac stopových prvkov ako vápnik, železo, draslík a horčík. Jeho nižší glykemický index tiež pomáha udržiavať stabilnú hladinu cukru v krvi.
  • Stévia je ďalším dobrým sladidlom, ktoré je na rozdiel od klasického cukru takmer nekalorické. Niektoré štúdie tiež potvrdili, že stévia môže znižovať krvný tlak a hladinu cukru v krvi. Dokonca je až 450-krát sladšia ako rafinovaný cukor – preto jej nebudete pi pečení tak veľa potrebovať.
  • Erytritol a Xylitol sú prírodné cukry bežne nachádzajúce sa v ovocí, ako je hrozno, jahody a melóny. Erytritol má približne 50 až 70 % sladivej sily bežného rafinovaného cukru a neobsahuje žiadne kalórie, čo znamená, že nemá žiadny vplyv na hladinu cukru v krvi ani inzulínu. Xylitol, tiež známy ako brezový cukor, sa vyrába z dreva, pšenice alebo kukurice a má približne o 40 % menej kalórií ako rafinovaný cukor. Okrem toho znižuje riziko zubného kazu.

Známou alternatívou cukru pri pečení sú aj med a agávový sirup, ktoré obsahujú veľmi veľa minerálov a vitamínov a sú zhruba o 25 % menej kalorické ako klasický cukor. Vyskúšať môžete aj rovnako zdravý cukor z kokosových kvetov, ktorý napriek svojmu názvu, nechutí ako kokos, ale skôr ako karamel s nádychom vanilky, takže dodá pečeniu aj originálnu chuť.

Vhodné alternatívy múky
Vhodné alternatívy múky / Zdroj: Jevgenij Atamanenko

Čím nahradiť maslo a vajíčka?

V prípade, že vám ani klasické tuky na pečenie z rôznych dôvodov nesedia a chcete obľúbené maslo alebo margarín nahradiť, máte na výber z mnohých zdravých alternatív. K dispozícii sú vám  rastlinné oleje, ktoré dodávajú hotovému pokrmu jemné tóny a nie sú pre organizmus a najmä trávenie takou obrovskou záťažou. Ide najmä o:

  • olivový olej;
  • kokosový olej;
  • olej z ľanových semienok;
  • olej z vlašských orechov.

Na spojenie cesta a dodanie potrebnej vlhkosti sa hodí aj orechové, mandľové alebo arašidové maslo.

Ako spojivo v ceste sa používajú najčastejšie vajíčka, ktoré môžete nahradiť ľanovými alebo chia semienkami s vodou. V sladkom pečive môžete pri prirodzenom pečení použiť ako náhradu aj banán alebo jablkové pyré.

Zdravou alternatívou kypriaceho prášku môže byť použitie jedlej sódy. Ďalšou možnosťou je vlastný kvások alebo kvasnice. Možností je naozaj veľa, netreba však zabúdať aj na to, že úspech pečenia je závislý od správnych pomerov jednotlivých prísad.

Zdravé pečenie teda ani zďaleka neznamená kompromis v chuti alebo v kvalite. Vytvoriť si a upiecť lahodné a zdravé pochúťky môžete s rôznymi alternatívami, ale aj šikovnými pomocníkmi z obchodného domu Tescoma.

Zdroj: Sponzorovaný obsah
- Reklama -

Ak si našiel/a v článku chybu alebo máš pripomienky, daj nám prosím vedieť na media@relife.sk

Najčítanejšie

- Reklama -

Súvisiace články