3.1 C
Bratislava

Efektivita a kreativita nie sú kamaráti

- Reklama -

Každý môže byť kreatívny, no nie každé pracovné prostredie je na to vhodné. Kreativita prekvitá v priestoroch, kde môžete skúmať nekonvenčné nápady bez obáv.

Nekonvenčné nápady sú často riskantné, a preto väčšina spoločností hrá radšej na istotu. To vedie ku konzervatívnym myšlienkam, vďaka čomu spoločnosti uviaznu na rovnakom mieste ako väčšina.

Existuje však jedno odvetvie, v ktorom hra na istotu zaručene zlyhá: technologické startupy. Ak ste technologický startup, jediný spôsob, ako uspieť, sú zmeny a iné prístupy. Tieto spoločnosti skôr stanovujú štandardy, než aby nasledovali tzv. stádo.

Ako podporiť kreativitu a zároveň zachovávať pravidlá, ktoré už existujú?

Žiaľ, to nie je možné. Žiadna formulka ani workshop Design Thinking ti neprinesie kreativitu bez ochoty riskovať.

Vo firemnom prostredí sú čas peniaze, takže čím menej času stráviš nad úlohou, tým lepšie. Manažéri vyždaujú odhady práce a sledujú každý krok procesu.

Majú radi štandardizované pracovné postupy na zvýšenie efektívnosti. To funguje skvele pre továreň, ale nemôžeš použiť továrenské metódy na kreatívnu prácu.

Efektivita a kreativita sa jednoducho nekombinujú.

Väčšina práce si vyžaduje efektivitu aj kreativitu. Je ale dôležité identifikovať, kedy si úloha vyžaduje jedno alebo druhé. Niekedy potrebujeme rýchlosť, presnosť a dodržanie procesu. Inokedy musíme skúmať, experimentovať a porušiť niektoré pravidlá. Dodržiavanie štandardizovaných procesov znamená – nečakajte žiadne prekvapenia.

Efektívnosť je o dodaní niečoho rýchlo a kvalitne ako stroj.

Kreativita funguje inak

Ide o to urobiť niečo, čo sa ešte nerobilo. Nemôžeš byť teda efektívny, pretože nepoznáš nasledujúce kroky. V kreatívnom režime skúmaš a objavuješ cestu za pochodu. Budeš musieť riskovať, čo nevyhnutne vedie do slepých uličiek.

Nikto nepovedal, že byť kreatívny je ľahké. Preto je to taká zručnosť cenná. Neexistujú žiadne skratky. Musíš objavovať a experimentovať.

Bohužiaľ, veľa tímov je posadnutých efektívnosťou a obetujú kľúčové časti kreatívneho procesu: iteráciu a experimentovanie. Workshopy Design Thinking sa snažia túto priepasť sceliť pre podporou kreativity, no bez ochoty riskovať je kreativita mŕtva.

Počas rokov mojej práce okolo kreatívnych ľudí a v kreatívnom prostredí som si všimol bežné vzorce v myslení: žiadne z nich nemá nič spoločné s efektívnosťou.

1. Originalita

Ak chceš byť originálny, musíš porušiť niektoré pravidlá. Nové myšlienky sú často radikálne. Mnoho mladých inovátorov porušuje pravidlá, pretože si ich neuvedomujú, a to je úplne v poriadku. Kľúčom je vidieť problémy čerstvými očami, bez predsudkov.

Albert Einstein vo veku 26 rokov spochybnil newtonovskú fyziku svojou teóriou relativity.

2. Zvedavosť

Zvedavosť podporuje kreativitu, zatiaľ čo rutina ju zabíja. Obmedzenie sa na jednu tému doslova vyhladuje mozog. Kreatívni ľudia neustále skúmajú a vystupujú zo svojich komfortných zón. Môže to byť osvojenie si nových zručností, zmena kontextu a pochopenie rôznych uhlov pohľadu.

Všetky výtvory Leonarda da Vinciho zahŕňali jeho znalosti v oblasti umenia, anatómie a inžinierstva.

3. Žiadne nápady nie sú v bezpečí pred kritikou

Je ľahké pripútať sa k myšlienkam (aj tým zlým), najmä ak sú tvoje. Kreatívne mysle sú otvorené kritike a sú ochotné hodiť akýkoľvek nápad do koša. V kreatívnom režime ste nádobou, ktorou prechádza množstvo nápadov. Nie sú trezorom, ktorý ich chráni.

Sám som mal veľa nápadov, ktoré som v procese zahodil do koša. Myslíš, že mi to bolo ľúto? Nie. Pustil som sa do ďalších, pokiaľ som neprišiel k výsledku.

4. Hranice

Existuje nekonečne veľa spôsobov, ako vyriešiť problém. Hranice ti umožňujú sústrediť sa na to, čo je skutočne dôležité. Pri práci bez hraníc hrozí, že sa utopíš v mori možností. Preto keratívcom jednotlivcom vyhovuje práca s hranicami. Ak chcetš myslieť out of box, musíš byť v nej – maj teda stanovený hraničný deadline.

Môže byť kreatívny každý?

Kreativita nie je vzorec, ktorý sa môžeš naučiť, je to nekonvenčná odpoveď na výzvu. Keď nie je výsledok jasný, musíš skúmať a experimentovať.

Keď čelíš kreatívnym výzvam, bezpečnou cestou je zopakovať to, čo fungovalo v minulosti. Ale ak chceš kreatívne riešenia, musíš tomuto nutkaniu odolať. Buď odvážny. Riskuj. Najlepšie nápady sa neobjavia vtedy, keď sa zameriaš na problém, ale počas cesty. Nenútene.

Urob si prechádzku. Sme kreatívnejší vonku ako vo vnútri.

Porozprávaj sa s niekým. Zdieľanie myšlienok ti dáva nové uhly pohľadu na problém.

Každý môže byť kreatívny, ale kreativita sa nevytvorí sama od seba. Vyžaduje si to prostredie, ktoré podporuje riskovanie.

Kreativitu nemôžete premeniť na recept, ale môžete ju pestovať. Ide o to zostať zvedavý, byť otvorený a vedieť, kedy porušiť pravidlá.

Zdroj: Media, Relife; Kurátor: Peter Miškus
5/5 - (1 hodnotení)
- Reklama -

Ak si našiel/a v článku chybu alebo máš pripomienky, daj nám prosím vedieť na media@relife.sk

Najčítanejšie

- Reklama -

Súvisiace články