Agentúra EASA vypracovala nové spoločné európske pravidlá pre používanie dronov na rekreačne alebo profesionálne účely. Ako môžeš používať dron sa dozvieš v článku.
Nové pravidlá sú založené na hodnotení prevádzkového rizika a vytvárajú rovnováhu medzi povinnosťami výrobcov a prevádzkovateľov dronov v oblasti bezpečnosti, rešpektovania súkromia, životného prostredia a ochrany pred hlukom.
Pravidlá prinášajú prehľad v tom, čo je povolené a čo nie. Bezohľadu na to, či používaš dron na rekreačné alebo profesionálne účeli.
Operátor dronu bude môcť bez problémov prevádzkovať svoj dron pri cestovaní po EÚ alebo pri podnikaní s dronmi po celej Európe. Spoločné pravidlá pomôžu podporiť investície a inovácie v tomto sektore.
Hlavné rozdelenie kategórie dronov
- otvorená kategória je kategóriou prevádzky drona, ktorá si nevyžaduje predchádzajúce povolenie príslušného orgánu ani vyhlásenie prevádzkovateľa UAS pred uskutočnením prevádzky;
- špecifická kategória je kategóriou prevádzky drona, ktorá si vyžaduje pred uskutočnením operácie povolenie príslušného orgánu, s výnimkou určitých štandardných scenárov, kde stačí vyhlásenie prevádzkovateľa alebo ak je prevádzkovateľ držiteľom osvedčenia prevádzkovateľa ľahkého UAS (LUC) s príslušnými oprávneniami;
- certifikovaná kategória je kategóriou prevádzky drona, ktorá si vyžaduje certifikáciu UAS, licencovaného diaľkového pilota a prevádzkovateľa schváleného príslušným orgánom.
Otvorená kategória
Rozdeľujeme ich do podkategórii:
- A1 (C0 a C1): lietanie nad ľuďmi, ale nie nad zhromaždeniami ľudí (DJI Mavic Mini, DJI Mavic AIR)
- A2 (C2): lietanie blízko ľudí (DJI Mavic 2 PRO/ZOOM, DJI Phantom 4)
- A3 (C3, C4): lietanie ďaleko od ľudí
Začni identifikáciou typu dronu, ktorý vlastníš. Do 31. decembra 2022 platí prechodné obdobie. Do tohto dátumu nepotrebuješ na prevádzku v kategórii „otvorená“ špecifické povolenie za predpokladu, že váži menej ako 25 kg.
V závislosti od skutočnej hmotnosti dronov platia rôzne požiadavky podľa tabuľky nižšie. Očakáva sa, že drony s triednym identifikačným štítkom C0, C1, C2, C3, C4 budú dostupné do roku 2022.
Pravidlá a regulácie 2022
Ak máš dron s identifikačným štítkom triedy C0 až C4, môžeš ho používať tak, ako je popísané nižšie.
C0 (dron má menej ako 250 gramov)
Podkategória | A1 (môžeš lietať aj v podkategórii A3) |
Prevádzkové obmedzenia |
|
Registrácia operátora dronu | Nie. Pokiaľ má dron kameru / senímač, tak nie je hračkou |
Kompetencia pilota na diaľku | Pozorne si prečítaj návod na použitie |
Minimálny vek diaľkového pilota | 16*, bez minimálneho veku, ak je dron hračka |
C1 (dron do 900 gramov)
Podkategória | A1 (môžeš lietať aj v podkategórii A3) |
Prevádzkové obmedzenia |
|
Registrácia operátora dronu | Áno |
Kompetencia pilota na diaľku |
|
Minimálny vek diaľkového pilota | 16* |
C2 (dron do 4 kg)
Podkategória | A2 (môžeš lietať aj v podkategórii A3) |
Prevádzkové obmedzenia |
|
Registrácia operátora dronu | Áno |
Kompetencia pilota na diaľku |
|
Minimálny vek diaľkového pilota | 16* |
C3 (dron do 25 kg)
Podkategória | A3 |
Prevádzkové obmedzenia |
|
Registrácia operátora dronu | Áno |
Kompetencia pilota na diaľku |
|
Minimálny vek diaľkového pilota | 16* |
C4 (dron do 25 kg)
Podkategória | A3 |
Prevádzkové obmedzenia |
|
Registrácia operátora dronu | Áno |
Kompetencia pilota na diaľku |
|
Minimálny vek diaľkového pilota | 16* |
Po 1. januári 2023, ak si pred týmto dátumom zakúpil dron bez identifikačného štítku triedy, budeš s ním môcť naďalej lietať v podkategórii A1, ak váži do 250 g, alebo v podkategórii A3, ak váži do 25 kg.
Súkromne vyrobené a drony zakúpené pred 1. 1. 2023 (do 250 gramov)
Podkategória | A1 (môžeš lietať aj v podkategórii A3) |
Prevádzkové obmedzenia |
|
Registrácia operátora dronu | Nie. Pokiaľ má dron kameru / senímač, tak nie je hračkou |
Kompetencia pilota na diaľku | Nevyžaduje sa žiadne školenie |
Minimálny vek diaľkového pilota | Žiadny minimálny vek |
Certifikovaná kategória
Certifikovaná kategória je určená pre operácie s najvyššou úrovňou rizika. Budúce lety dronov s pasažiermi na palube ako napríklad aerotaxi, budú spadať do tejto kategórie. Prístup použitý na zaistenie bezpečnosti týchto letov bude veľmi podobný prístupu používanému v pilotovanom letectve.
EASA sa rozhodla pre tieto tri typy operácií:
Typ prevádzky č. 1: Medzinárodný let certifikovaných nákladných bezpilotných lietadiel vykonávaný podľa pravidiel letu podľa prístrojov (IFR) v triedach vzdušného priestoru AC a vzlietanie a pristávanie na letiskách v pôsobnosti EASA. Napríklad bezpilotné A320 prepravujúce náklad z Paríža do New Yorku.
Typ prevádzky č. 2: Prevádzka dronov v mestskom alebo vidieckom prostredí s použitím vopred definovaných trás vo vzdušných priestoroch. To zahŕňa operácie bezpilotných dronov prevážajúcich cestujúcich alebo náklad. Napríklad služby air-taxi alebo doručovania balíkov, ktoré prichádzajú priamo na tvoj balkón, alebo strechu tvojho domu a tvojej predzáhradky.
Operácie typu č. 3: Operácie ako v type #2, ale vykonávané s lietadlom s pilotom na palube. V skutočnosti sa očakáva, že sa to bude vzťahovať na prvý typ operácií aerotaxi, kde bude pilot na palube. V druhej fáze bude lietadlo riadené na diaľku (prevádzka typu 2)
Zdroj: EASA, Dronerules / Kurátor: Peter Miškus