Dobromat je unikátny projekt, ktorý pomáha neziskovkám a rôznym charitám. Projekt má ale svoje nedokonalosti a zo skúsenosti môžem napísať, že by mohol pomôcť podstatne viac.
Do projektu je zapojených už viac ako 1300 obchodov, cez ktoré môžeš venovať niekoľko % z nákupu a nepreplatíš ani cent.
Pred nákupom v obchode môžeš navštíviť Dobromat, kde si vyberieš obchod a následne nadáciu alebo združenie, ktoré chceš podporiť. Druhá možnosť je nainštalovať si plugin do prehliadača a ak navštíviš obchod priamo, plugin ťa upozorní na možnosť venovať % vybranej organizácii.
Ak si registrovaný v konte Dobromatu vidíš, či bol nákup v obchode zaznamenaný. To žiaľ ale neznamená, že obchodník tvoj nákup spracuje a Dobromat príspevok pripíše vybranej organizácii.
Po mojej dvojročnej skúsenosti môžem povedať, že aj napriek tomu, že som zaregistrovaný, len malé percento nákupov bolo úspešne a automaticky v poriadku a pripísaných nadácii, ktorú som si vybral. A to som registrovaný používateľ. Predstav si, že veľa používateľov tento účet nemá a len sa domnieva, že ak ide cez dobromat, tak automaticky podporuje aj nadáciu. Žiaľ nie je to tak vždy.
Kde je problém?
Na to aby obchodník evidoval tvoj nákup korektne, musíš splniť veľa podmienok o ktorých bežný používateľ ani netuší čo znamenajú.
- Nesmieš mať vo svojom počítači zablokované cookies. Ak sú cookies zablokované, internetový obchod nevie, že si v ňom nakupoval.
- Nesmieš používať blokátor reklám (Adblock, uBlock Origin a pod.), ktoré blokuje presmerovanie do obchodu a zamedzuje prenosu informácií o nákupe.
- Nesmieš medzi použitím Dobromatu a nákupom v internetovom obchode navštíviť inú stránku obchodu, porovnávače cien a podobne.
Ak máš zaregistrované konto na Dobromate a nákup sa zaznamenal, ale aj napriek tomu nebol príspevok vybranej nadácii pripísaný, môžeš poskytnúť bližšie informácie o nákupe (blok, faktúru). Dobromat vie potom prípadné nezrovnalosti s obchodníkom riešiť.
Zo skúseností môžem doplniť, že im treba vždy písať po mesiaci (pri nákupoch ubytovania až 60-90 dní) kěd nepripíšu % z nákupu. Šanca podporiť nadáciu sa zvýši, ale žiaľ nezaručí. Častou odpoveďou môže byť aj následné vyjadrenie, že obchodník nezachytil tvoj nákup alebo si podľa nich navštívil inú stránku, použil blokátor prípadne mal vypnuté cookies.
Podľa Dobromatu je ideálne používať čistý prehliadač bez histórie cookies. Ak si totiž navštívil obchod cez porovnávač, zľavový portál alebo stránku s odkazom na produkt a informácia o nákupe je zaznamenaná v cookies, drží sa tam aj 30 dní, a potom % s nákupu nebudú priradené službe Dobromat a následne v tvojom konte ani vybranej nadácii.
Končím s Dobromatom?
Čas, ktorý som strávil sporadickou kontrolou a dopisovaním si mailov s Dobromatom som usúdil, že je to mrhanie časom. Myšlienka projektu Dobromat je pekná a od začiatku fungovania sa mi moc páčila, ale je žiaľ nedokonalá a nespoľahlivá. Verím, že raz to celé prekopú a začnú používať iný spôsob, ktorý pomôže nadáciám prostredníctvom nákupov získať podstatne viac. Ale aj snaha sa cení.
A to len doplním, že som technicky zdatný jedinec :). Kapacitu na vyvoj vlastného riešenia nemám. Možno by sa nejaký nadšenec našiel, kto vie. Na záver len toľko, že dodržať všetky podmienky na to, aby si nákupom niekoho podporil a pomohol ukázala, že to chce systém vylepšiť a použiť iné riešenie. Návrh som im poslal. Odpoveď dopĺňam nižšie.
Občas je nutné nastaviť zdrkadlo, aby sa veci posunuli rýchlejšie vpred a zlepšili sa.
Čo na to Dobromat?
„Áno systém je v tomto nedokonalý, ale pracujeme s tým najlepším, čo je k dispozícií. Spolupráca s väčšinou obchodov je zabezpečená prostredníctvom renomovaných affiliate sieti, nie na priamo. Mnohé obchody zapojené do týchto sieti ani nepoznajú jednotlivých publisherov.
Aby sme mali aspoň teoretickú šancu zaviesť Vami navrhované technické riešenie u každého jedného spolupracujúceho obchodu, museli by sme každému jednému obchodu generovať pravidelne mesačne také objemy sprostredkovaných nákupov, aby sa pre nich stala takáto forma spolupráce ekonomicky efektívnou. V súčasnosti by náklady na zavedenie a prevádzku ďaleko prekračovali výnosy. Napriek tomu sme sa o zavedenie takéhoto systému medzi eshopmi v minulosti už neúspešne pokúsili.
Zastávame názor, že aj nedokonalé (nie našim pričinením) riešenie donedávna neexistujúceho spôsobu financovania neziskoviek je lepšie, ako neexistencia tejto možnosti.
Napriek nákladom, ktoré nám vznikajú na našej strane sa snažíme čo možno najdôslednejšie preverovať každú jednu zistenú nezrovnalosť. Viac v tomto momente robiť nevieme.“ – Dobromat
Myslím si, že vymyslieť plugin/API pre eshopy, ktorý by dokázal poukazovať % z nákupu by bol lepším riešením. Kupujúci by si mohol na konci nákupného košíka vybrať komu chce darovať % z nákupu prípadne zaokruhlenú časť (drobné). To by mohlo v budúcnosti vyriešiť aktuálne technické nedokonalosti affiliate systému pre darovanie.
Zdroj: Relife, Kurátor Petrém