2.4 C
Bratislava

Alza: Black Friday pre zákazníka

- Reklama -

Takzvané brutálne zľavy trvajúce aj try týždne. Praktiky predajcov ako Alza, Hej, Datart, Nay a mnohé ďalšie. Stačí konkrétnu cenu na okamih zmeniť napríklad z bežných 100 eur na 200 eur a potom ju vrátiť na pôvodnú hodnotu, ale už s nálepkou 50-percentnej zľavy. Musíme uznať, že momentálne to zelený mimozemšťan nepreháňa až tak ako kedysi. Stále to ani zďaleka nie sú o tretinu nižšie ceny, ako deklarujú predajcovia. Na Slovensku jednoducho obchodníci stále nepochopili význam dňa Black Friday.

Takmer žiadna zľava nie je hodná názvu Black Friday

„Black Friday“, čiže Čierny Piatok, má síce historicky veľa významov, ale v dnešnom svete je označením výpredajov, čiže výrazných zliav v obchodoch. V 19. storočí termín Black Friday označoval krach na burze.Toto slovné spojenie bolo prvýkrát použité 24. 9. 1869, keď sa James Fisk a Jay Gould snažili dostať do úzkych trh so zlatom na NYSE. Avšak vláda zasiahla a zaplavila trh zlatom, čo spôsobilo prepad cien a veľa investorov prišlo o peniaze.

Štvrtý piatok v novembri sa považuje za začiatok Vianočných nákupov. V USA sú bežné zľavy aj okolo 80% a v daný deň sú ľudia ochotní čakať pred vchodom, kým obchod otvorí.

Praktiky niektorých obchodníkov môžeme nazvať nekalými. Nereálna pôvodná cena, špeciálne Black Friday balenie, nie všetko je v zľave, zlacnené sú x rokov staré tech hračky alebo zlacnený tovar nemôžete vrátiť.

Upozornenia e-shopov, že na tovar v akcii sa nevťahuje dvojtýždňová lehota na vrátenie tovaru, prípadne informácia o tom, že záručná doba je skrátená na mesiac, sú nelegálne. Dvojročná záruka a 14-dňová lehota na vrátenie tovaru zakúpeného v e-shope, sú ukotvené v zákone a nie je možné ich meniť, bez ohľadu na výšku zľavy.

Ak vás niektorá ponuka obchodníkov zaujala, neunáhlite sa. Hoci daný produkt môže vyzerať extrémne zľavnený, jeho cena nemusí byť najvýhodnejšia.

Black Friday na Slovensko

A tu je ešte niekoľko zaujímavých faktov

Sviatoční zákazníci nepriamo určili dátum Dňa vďakyvzdania.

Od polovice 19. do začiatku 20. storočia, prezident Spojených Štátov určil Deň vďakyvzdania na posledný štvrtok v novembri. Zmenilo sa to v roku 1939, keď posledný štvrtok v mesiaci bol zároveň posledným dňom v mesiaci. Maloobchodníci sa báli, že sviatočná sezóna sa skráti, preto napísali prezidentovi petíciu, v ktorej žiadali, aby sa Deň vďakyvzdania presunul o týždeň skôr. V roku 1941 sa Kongres rozhodol dať veci do poriadku. Odvtedy sa Deň vďakyvzdania slávi vždy štvrtý štvrtok v novembri, čo dáva obchodníkom jeden týždeň navyše pred sviatkami.

Black Friday (Čierny Piatok) sa raz nazýval „Big Friday“ (Veľký Piatok)

Podľa článku NY Times z roku 1975, termín Black Friday je Filadelfský slang. Bolo to preto, že policajti boli frustrovaní dopravnými zápchami, keď sa všetci snažili dostať do obchodov. Obchodníkov netešilo, že sú spájaný s dopravnými zápchami a smogom.  Takže v roku 1961 sa jedny noviny snažili zento deň premenovať na „Big Friady“, ale ako iste viete, tento názov sa neuchytil. Aj keď to bolo populárne vo Filadelfii, Black Friday nebol oficiálny národný termín až do deväťdesiatych rokov.

V roku 2001 Black Friday nebol vyhlásený za najpreťaženejší nákupný deň roka.

Všetci si mysleli, že Black Friday bude najväčší nákupný deň roka – ako zvyčajne. Avšak najpreťaženejší nákupný deň bola nedeľa pred Vianocami.

Black Friday sa rozšíril do viac ako 15 krajín sveta.

Počas mnohých rokov sa kanadskí obchodníci trápili, že ich zákazníci odchádzali počas Black Friday na nákupy do USA. Toto ich donútilo zašať svoj vlastný Black Friday a odvtedy sa to začalo šíriť do ďalších krajín sveta, ako napríklad UK, Brazília, India, Francúzsko, Nórsko a mnoho iných…

V Mexiku sa Black Friday nazýva „El Buen Fin“, čo znamená „dobrý víkend“

Je to spojené s výročím Mexickej revolúcie v roku 1910, ktoré je niekedy v ten istý dátum ako Deň vďakyvzdania. EL Buen FIn trvá celý víkend a nie len jeden deň.

V roku 2011 Walmart porušil tradíciu Black Friday

Tradícia Black Friday bola poručená, keď Wallmart otvoril svoje obchody už večer na Deň vďakyvzdania. Odvtedy obchodníci bojujú boj s časom. 33 miliónov Američanov vyráža na nákupy hneď ako dokončia slávnostnú večeru Dňa vďakyvzdania. Tento deň je odvtedy známy ako Grey Friday (Sivý Piatok)

12% zákazníkov počas Black Friday sú opití

Podľa prieskumu pod menom kupónovej stránky RetailMeNot, 12% všetkých zákazníkov, ktorí nakupujú počas Black Friday, priznali, že nakupujú pod vplyvom alkoholu.

- Reklama -

Ak si našiel/a v článku chybu alebo máš pripomienky, daj nám prosím vedieť na media@relife.sk

Najčítanejšie

- Reklama -

Súvisiace články