Aktualizácia 19. január 2024 / 21:00. TikTok je opäť online. Tramp rozhodol ho spustiť.
Približne 12 hodín po vypnutí v Spojených štátoch je TikTok späť. Návrat pripisujú kroku novozvoleného prezidenta Donalda Trumpa. Toto opatrenie bude trvať 3 mesiace.
TikTok privítal používateľov späť upozornením, ktoré znelo: „Ďakujeme za vašu trpezlivosť a podporu. Výsledkom úsilia prezidenta Trumpa je, že TikTok je späť v USA!
Obnova TikToku bude vítanou správou pre 170 miliónov amerických používateľov aplikácie, z ktorých mnohí používajú aplikáciu hodiny každý deň, aby našli správy, zábavu a komunitu a v niektorých prípadoch si zarobili na živobytie po týždňoch neistoty.
Toto rozhodnutie je čiastočne UX a čiastočne politické v dôsledku zákazu aplikácie TikTok v USA.
TikTok odpojil používateľov v USA. Rozhodol o tom najvyšší súd s účinnosťou 19. januára 2024. Trump sľuboval spoluprácu a odklad zákazu. Používatelia ale odchádzajú do čínskej aplikácie Xiaohongshu resp. „Red Note“.
Prečo sa Xiaohongshu, platforma predtým úplne neznáma mnohým používateľom v USA, objavila ako alternatíva k TikToku? Prečo sa Instagram, X, Facebook alebo YouTube Shorts nestali alternatívou TikToku?
Časť dôvodov súvisí s používateľskou skúsenosťou (UX) a čiastočne s politikou a dôverou.
Prečo súčasní používatelia TikToku neuvažujú o amerických gigantoch sociálnych médií?
Podľa eMarketer trávia používatelia oveľa viac času na TikToku v porovnaní s inými platformami ako sú Instagram a Facebook od spoločnosti Meta.
TikTok sa stal hviezdou sociálnych médií napriek sile a vplyvu ponuky Meta. Čiastočne je to spôsobené používateľskou základňou Gen Z na TikToku. 62 % z 1,5 miliardy používateľov TikToku je vo veku 18 až 29 rokov.
Instagram, ktorý vlastní Meta, je k anonymite účtom ústretovejší. Používatelia sú mladší, 31 % je vo veku 18 – 24 rokov.
3 miliardy aktívnych používateľov Facebooku, ktorý vlastní tiež Meta, sú starší, pričom približne 50 % je vo veku od 25 do 44 rokov.
Jedným z problémov platforiem Meta a YouTube Shorts je vibe
Áno, vibes sú súčasťou používateľských skúseností. Vibrácie na TikTok sú nepredvídateľnejšie, chaotické – vnímajú sa pravdivejšie ako príspevky na iných platformách.
Platformy Meta trpia nedôverou používateľov, a preto nie sú ich prvou voľbou. Nedávne vyhlásenie Marka Zuckerberga o zrušení overovačov faktov tretích strán tiež vyvolalo obavy, že Facebook a Instagram sa stanú žumpami dezinformácií.
Ľudia na Instagrame sa predvádzajú v tom najlepšom svetle, zdieľajú perfektne upravené fotky a videá, ktoré starostlivo vyberajú. Najpopulárnejšími používateľmi, v skutočnosti tými, ktorých algoritmus posúva na vrchol, sú filmové hviezdy, modelky a športovci.
Facebook obdobne – a to je viac toxický vďaka botom a falošným profilom s príspevkami generovaných AI.
YouTube Shorts, čo by malo byť jasnou odpoveď na TikTok, je tiež plný profesionálov, ktorí sa v danej oblasti zdokonaľujú už roky. Nezdá sa mi to ako platforma, na ktorú by mohol používateľ rýchlo naskočiť a rovnako rýchlo sa stať virálnou.
Používatelia uverejňujú svoje najvnútornejšie myšlienky a pocity, keď ležia v posteli s jedným lícom napoly zapusteným do vankúša. Videá, ktoré sa stávajú virálnymi, sú skôr autentickými úryvkami života než scénkami, ktoré vymysleli profesionáli.
Je ľahké sa stať s videom na TikToku virálnym, zatiaľ čo „šírenie vírusu“ na iných platformách sociálnych sieti sa stalo vedou.
To nehovorí nič o skutočnosti, že stránku TikTok for you závidia všetky ostatné spoločnosti.
Presné fungovanie algoritmu TikToku je tajomstvom
TikTok uprednostňuje zapojenie používateľov a preferencie používateľov pred popularitou. To znamená, že kuchár dostane na TikToku videá o varení, a nových receptoch, a nie o klebetách celebrít alebo o najnovšom príspevku od Plačkovej.
TikTok sa rýchlo prispôsobuje aktuálnym záujmom používateľa. Napríklad pri hľadaní informácii o TikToku mi For You ponúkal videá o Xiaohongshu a o zákaze TikToku. Večer predtým, keď som varil, dominovali v mojom FYP recepty. Môj Instagram je z veľkej časti ovplyvnený účtami, ktoré sledujem, a preto je konzistentný.
Prečo zakáz TikoToku?
Myšlienkou zákazu TikTok je, že ako spoločnosť vlastnená Čínou by údaje zhromaždené o používateľoch v USA mohli predstavovať hrozbu pre národnú bezpečnosť. Znie to ironicky, vzhľadom na to, že americké spoločnosti, ako je Meta, boli v centre úniku osobných údajov. Isto sa pamätáte na škandál Cambridge Analytica z roku 2018, pri ktorom boli ukradnuté osobné údaje viac ako 87 miliónom používateľov Facebooku.
Prečo Red Note (Xiaohongshu)?
Používateľské rozhranie Red Note je podobné rozhraniu Pinterestu. Jeho zážitok je zameraný na video je podobný „klon TikToku“. Rovnako ako TikTok, kde je platforma určšená skôr pre autentických používateľov než pre firemné účty alebo účty vytvorené AI. To umožňuje prirodzené interakcie aj napriek jazykovej bariére.
Používatelia TikToku nechcú tradičné sociálne médiá
- Používatelia TikToku nechcú aplikáciu v tradičnom slova zmysle, a preto ich Facebook a Instagram nezaujímajú.
- Algoritmus TikToku výrazne prevyšuje ostatné aplikácie, pokiaľ ide o prispôsobenie obsahu záujmom používateľov.
- Aplikácie sociálnych sieti v USA sú príliš formálne a profesionálne, na rozdiel od autentických, neformálnych vibes na TikTok.
- Používatelia nedôverujú americkým spoločnostiam, ktoré boli zapletené do kontroverzií, ako sú masívne úniky údajov.
- Používatelia hľadajú podobnú skúsenosť ako na aplikácii TikTok a nachádzajú ju na Xiaohongshu.
Zákaz TikToku by vytvoril nebezpečný precedens týkajúci sa slobody prejavu a dal by väčšiu moc záujmom súkromných spoločností a vlád.
Zdroj: relife.sk, Kurátor: Peter Miškus