9.7 C
Bratislava

Drony s kamerou: pravidlá a regulácie 2022

Agentúra EASA vypracovala nové spoločné európske pravidlá pre používanie dronov na rekreačne alebo profesionálne účely. Ako môžeš používať dron sa dozvieš v článku.

Nové pravidlá sú založené na hodnotení prevádzkového rizika a vytvárajú rovnováhu medzi povinnosťami výrobcov a prevádzkovateľov dronov v oblasti bezpečnosti, rešpektovania súkromia, životného prostredia a ochrany pred hlukom.

Pravidlá prinášajú prehľad v tom, čo je povolené a čo nie. Bezohľadu na to, či používaš dron na rekreačné alebo profesionálne účeli.

Operátor dronu bude môcť bez problémov prevádzkovať svoj dron pri cestovaní po EÚ alebo pri podnikaní s dronmi po celej Európe. Spoločné pravidlá pomôžu podporiť investície a inovácie v tomto sektore.

Hlavné rozdelenie kategórie dronov

  • otvorená kategória je kategóriou prevádzky drona, ktorá si nevyžaduje predchádzajúce povolenie príslušného orgánu ani vyhlásenie prevádzkovateľa UAS pred uskutočnením prevádzky;
  • špecifická kategória je kategóriou prevádzky drona, ktorá si vyžaduje pred uskutočnením operácie povolenie príslušného orgánu, s výnimkou určitých štandardných scenárov, kde stačí vyhlásenie prevádzkovateľa alebo ak je prevádzkovateľ držiteľom osvedčenia prevádzkovateľa ľahkého UAS (LUC) s príslušnými oprávneniami;
  • certifikovaná kategória je kategóriou prevádzky drona, ktorá si vyžaduje certifikáciu UAS, licencovaného diaľkového pilota a prevádzkovateľa schváleného príslušným orgánom.
Povolenie na dron 2022
Kategórie dronov 2022 / Zdroj: Usplash – Nathan Dumlao

Otvorená kategória

Rozdeľujeme ich do podkategórii:

  • A1 (C0 a C1): lietanie nad ľuďmi, ale nie nad zhromaždeniami ľudí (DJI Mavic Mini, DJI Mavic AIR)
  • A2 (C2): lietanie blízko ľudí (DJI Mavic 2 PRO/ZOOM, DJI Phantom 4)
  • A3 (C3, C4): lietanie ďaleko od ľudí

Začni identifikáciou typu dronu, ktorý vlastníš. Do 31. decembra 2022 platí prechodné obdobie. Do tohto dátumu nepotrebuješ na prevádzku v kategórii „otvorená“ špecifické povolenie za predpokladu, že váži menej ako 25 kg.

V závislosti od skutočnej hmotnosti dronov platia rôzne požiadavky podľa tabuľky nižšie. Očakáva sa, že drony s triednym identifikačným štítkom C0, C1, C2, C3, C4 budú dostupné do roku 2022.

Pravidlá a regulácie 2022

Ak máš dron s identifikačným štítkom triedy C0 až C4, môžeš ho používať tak, ako je popísané nižšie.

C0 (dron má menej ako 250 gramov)

Podkategória A1 (môžeš lietať aj v podkategórii A3)
Prevádzkové obmedzenia
  • Môžeš preletieť nad nezúčastnenými ľuďmi (ak je to možné, treba sa mu vyhnúť)
  • Žiadny let nad zhromaždeniami ľudí
Registrácia operátora dronu Nie. Pokiaľ má dron kameru / senímač, tak nie je hračkou
Kompetencia pilota na diaľku Pozorne si prečítaj návod na použitie
Minimálny vek diaľkového pilota 16*, bez minimálneho veku, ak je dron hračka

 

C1 (dron do 900 gramov)

Podkategória A1 (môžeš lietať aj v podkategórii A3)
Prevádzkové obmedzenia
  • Neočakáva sa prelet nad nezúčastnenými ľuďmi (ak sa tak stane, prelety by sa mali minimalizovať)
  • Žiadny let nad zhromaždeniami ľudí
Registrácia operátora dronu Áno
Kompetencia pilota na diaľku
  • Pozorne si prečítaj návod na použitie
  • Získaj „Doklad o absolvovaní online školenia“ pre „otvorenú“ podkategóriu A1/A3:
    • Absolvovanie online školenia
    • Absolvovanie online teoretickej skúšky
Minimálny vek diaľkového pilota 16*

 

C2 (dron do 4 kg)

Podkategória A2 (môžeš lietať aj v podkategórii A3)
Prevádzkové obmedzenia
  • Žiadny let nad nezúčastnenými ľuďmi
  • Udržuj vodorovnú vzdialenosť 30 m od nezúčastnených osôb (môže byť znížená na 5 m, ak je aktivovaná funkcia nízkej rýchlosti)
Registrácia operátora dronu Áno
Kompetencia pilota na diaľku
  • Pozorne si prečítaj návod na použitie
  • Získaj „osvedčenie o spôsobilosti diaľkového pilota“ pre „otvorenú“ podkategóriu A2:
    • Maj „Doklad o absolvovaní online školenia“ pre „otvorenú“ podkategóriu A1/A3
    • Vedenie a vyhlásenie praktického samovzdelávania
    • Zloženie dodatočnej teoretickej skúšky na NAA alebo online
Minimálny vek diaľkového pilota 16*

 

C3 (dron do 25 kg)

Podkategória A3
Prevádzkové obmedzenia
  • Nelietaj v blízkosti ľudí
  • Lietaj mimo mestských oblastí (150 m vzdialenosť)
Registrácia operátora dronu Áno
Kompetencia pilota na diaľku
  • Pozorne si prečítaj návod na použitie
  • Získaj „Doklad o absolvovaní online školenia“ pre „otvorenú“ podkategóriu A1/A3:
    • Absolvovanie online školenia
    • Absolvovanie online teoretickej skúšky
Minimálny vek diaľkového pilota 16*

C4 (dron do 25 kg)

Podkategória A3
Prevádzkové obmedzenia
  • Môžeš preletieť nad nezúčastnenými ľuďmi (ak je to možné, treba sa mu vyhnúť)
  • Lietaj mimo mestských oblastí (150 m vzdialenosť)
Registrácia operátora dronu Áno
Kompetencia pilota na diaľku
  • Pozorne si prečítaj návod na použitie
  • Získaj „Doklad o absolvovaní online školenia“ pre „otvorenú“ podkategóriu A1/A3:
    • Absolvovanie online školenia
    • Absolvovanie online teoretickej skúšky
Minimálny vek diaľkového pilota 16*

 

Po 1. januári 2023, ak si pred týmto dátumom zakúpil dron bez identifikačného štítku triedy, budeš s ním môcť naďalej lietať v podkategórii A1, ak váži do 250 g, alebo v podkategórii A3, ak váži do 25 kg.

Súkromne vyrobené a drony zakúpené pred 1. 1. 2023 (do 250 gramov)

Podkategória A1 (môžeš lietať aj v podkategórii A3)
Prevádzkové obmedzenia
  • Môžeš preletieť nad nezúčastnenými ľuďmi (ak je to možné, treba sa mu vyhnúť)
  • Žiadny let nad zhromaždeniami ľudí
Registrácia operátora dronu Nie. Pokiaľ má dron kameru / senímač, tak nie je hračkou
Kompetencia pilota na diaľku Nevyžaduje sa žiadne školenie
Minimálny vek diaľkového pilota Žiadny minimálny vek

 

Certifikovaná kategória

Certifikovaná kategória je určená pre operácie s najvyššou úrovňou rizika. Budúce lety dronov s pasažiermi na palube ako napríklad aerotaxi, budú spadať do tejto kategórie. Prístup použitý na zaistenie bezpečnosti týchto letov bude veľmi podobný prístupu používanému v pilotovanom letectve.

EASA sa rozhodla pre tieto tri typy operácií:

Typ prevádzky č. 1: Medzinárodný let certifikovaných nákladných bezpilotných lietadiel vykonávaný podľa pravidiel letu podľa prístrojov (IFR) v triedach vzdušného priestoru AC a vzlietanie a pristávanie na letiskách v pôsobnosti EASA. Napríklad bezpilotné A320 prepravujúce náklad z Paríža do New Yorku.

Typ prevádzky č. 2: Prevádzka dronov v mestskom alebo vidieckom prostredí s použitím vopred definovaných trás vo vzdušných priestoroch. To zahŕňa operácie bezpilotných dronov prevážajúcich cestujúcich alebo náklad. Napríklad služby air-taxi alebo doručovania balíkov, ktoré prichádzajú priamo na tvoj balkón, alebo strechu tvojho domu a tvojej predzáhradky.

Operácie typu č. 3: Operácie ako v type #2, ale vykonávané s lietadlom s pilotom na palube. V skutočnosti sa očakáva, že sa to bude vzťahovať na prvý typ operácií aerotaxi, kde bude pilot na palube. V druhej fáze bude lietadlo riadené na diaľku (prevádzka typu 2)

Zdroj: EASA, Dronerules / Kurátor: Peter Miškus

 

4.9/5 - (8 hodnotení)
- Reklama -

Ak si našiel/a v článku chybu alebo máš pripomienky, daj nám prosím vedieť na media@relife.sk

Najčítanejšie

Reklama

Súvisiace články