0.5 C
Bratislava

Zachytávanie dažďovej vody, energie z bleskov či aplikácia na boj proti plytvaniu jedlom

Sto študentov zo slovenských a českých stredných škôl bojovalo o ocenenie za najlepší nápad, ako využiť technológie na udržateľný rozvoj. Medzi 15 oblastí, ktoré za najdôležitejšie označila OSN, patrí kvalita života a zdravia, vzdelanie, rovnosť, ochrana klímy a ďalšie. Víťaz JA Citi International Innovation Camp mal vymyslieť najlepší produkt, službu alebo aplikáciu, ktorá využíva technológie na riešenie výziev udržateľnej budúcnosti. Kto obstál v medzinárodnej konkurencii?

Súťaž JA Citi International Innovation Camp zorganizovala vzdelávacia
organizácia Junior Achievement Slovensko, v spolupráci s JA Czech a Citi Foundation. Cieľom bolo stimulovať u žiakov kreatívne a prezentačné zručnosti, ako aj schopnosť prinášať inovatívne riešenia, naplánovať ich realizáciu a obhájiť ich potenciál. 20 súťažných tímov pracovalo pod dohľadom odborných konzultantov na rozvíjaní nápadov, ktoré mohli mať rozpracované už v rámci svojich študentských firiem.

Odborná porota mala náročnú úlohu zhodnotiť prezentácie, posúdiť životaschopnosť
a inovatívnosť navrhovaných riešení a vybrať tri najlepšie. „Téma nebola pre žiakov vo veku 16 až 18 rokov vôbec jednoduchá a vzhľadom na jej náročnosť sa s ňou všetci popasovali
fantasticky,“ zhodnotila predsedníčka poroty Oľga Dlugopolská zo Citibank. Jej kolega Matúš Lesičko ocenil schopnosť žiakov odprezentovať pred cudzími ľuďmi svoje nápady. „Je to skúsenosť do budúcnosti, lebo presne s takýmito úlohami sa žiaci budú neskôr stretávať
v reálnom živote.“ Tretia členka poroty Miriam Szombathová ho dopĺňa: „Sú to praktické
zručnosti, ktoré budú v živote určite potrebovať a ktoré by na škole nezískali.“

V rámci hodnotenia slovenských súťažných tímov ocenila odborná porota tieto projekty:

Víťazi súťaže:

3. miesto získal tím becoffe zo Strednej priemyselnej školy stavebnej a geodetickej v Košiciach v zložení Lukáš Valuš, Michal Bálint, Barbora Fedáková, Martin Franko a Scarlett Lucia Koribaničová, ktorý navrhol granulovať plastový priemyselný odpad a vyrábať z neho prímesi do stavebných materiálov. Porota ocenila, že si žiaci overili realizovateľnosť svojho nápadu, dokázali ho dobre formulovať a pohotovo odpovedali na otázky.

2. miesto získal tím PROTEENS z Evanjelického gymnázia J. A. Komenského v Košiciach
v zložení Natália Nováková, Samuel Jakub, Sára Janovová, Barbora Kopnická a Zoja
Kusendová, ktorý vyvíja aplikáciu na boj proti vyhadzovaniu jedla. Porota ocenila kreatívnu
myšlienku, pri ktorej žiaci dokázali spojiť viacero pozitívnych efektov a prínosov.

1. miesto získal tím Pozemkári zo Strednej priemyselnej škole techniky a dizajnu v Poprade
v zložení Alex Javorský, Marko Kohan, Juraj Olekšák, Samuel Michal Siman a Sabína
Zakopjanová. Navrhli systém na zachytávanie a zužitkovanie dažďovej vody v bytových
domoch. Tím mal podľa poroty najlepší obsah aj dizajn prezentácie, veľmi dobre popísané
výhody a nevýhody projektu a žiaci prakticky využili vedomosti, ktoré získali počas svojho
štúdia.

Príležitosti pre študentov

Súťaže sa mohli bezplatne zúčastniť študenti stredných škôl, ktorí sú zapojení v
programe Aplikovaná ekonómia (študentská firma). Ten rozvíja manažérske a organizačné
schopnosti a pomáha študentom overiť si svoje nápady v praxi. JA Slovensko ho poskytuje už od roku 1992. To by nebolo možné bez podpory partnerov. Súťaž JA Citi International Innovation Camp je financovaná z grantových programov Citibank Foundation. „Sme dlhoročným donorom JA Slovensko a plne podporujeme snahu organizácie viesť mladých nielen k rozvíjaniu udržateľných a inovatívnych nápadov, ale aj vytvárať pre žiakov príležitosti na nácvik praktických zručností, verejné vystupovanie a aj trochu súťaživosti a zdravej konkurencie,“ povedal šéf Citibank Europe na Slovensku Branislav Sandtner.

Riaditeľka JA Slovensko Eva Vargová pripomína príležitosť podporiť aktivity organizácie aj ďalším potenciálnym partnerom – úspešným firmám, ktorým v rámci CSR programov záleží na rozvoji mládeže, či bývalým absolventom programov JA Slovensko, ktorí dnes majú za sebou vlastné úspešné príbehy: „Za tých 30 rokov absolvovalo niektorý z programov (Baťa) Junior Achievement viac ako 430 tisíc žiakov a študentov. Chceme sa s nimi znova spojiť a budeme radi, keď nás vyhľadajú na sociálnych sieťach.“

Zdroj: Junior Achievement Slovensko, Kurátor: Peter Miškus
4.8/5 - (11 hodnotení)
- Reklama -

Ak si našiel/a v článku chybu alebo máš pripomienky, daj nám prosím vedieť na media@relife.sk

Najčítanejšie