11.9 C
Bratislava

Úloha učiteľa v dnešnej dobe

Podstatná úloha učiteľa pri vzdelávaní žiakov sa mení. Súčasný vzdelávací systém prechádza iba reformou, ale zmenu je nutné urobiť už dnes. Bude to znieť kruto, ale „Prosíme tých, ktorí tvrdia, že sa niečo nedá, aby nerušili tých, ktorí to už robia.“.

Vytvor si návyky a chuť učiť sa

Škola bola kedysi miestom, kam sme išli s cieľom bifľovať sa. To už nie je pravda. Schopnosť učiť sa, prostriedky na učenie a nástroje učenia sú v súčasnosti neobmedzené. Problém je, že deti sa málo venujú učeniu. Nastavili sme ich prirodzenú túžbu učiť sa tým, že sme učenie urobili povinným. Ak sa deti nevedia učiť, všetko to bifľovanie na tom nič nezmení.

„Vzdelanie zadarmo je dostupné po celom internete. To, čoho je nedostatok je túžba učiť sa.“ – Naval Revikant

Vzdelávanie by malo byť o stimulovaní detí k túžbe učiť sa. Ak chceme, aby sa deti učili samé, musíme im myšlienku učenia odovzdať, nie presadzovať: musíme ich pre učenie nadchnúť.

Ak deti inšpirujeme, aby sa zaujímali o učenie, tak na ostatné prídu samé. Samé prídu na fakty, gramatiku, históriu a všetko ostatné. Stačí len niekoho kto im pomôže dosiahnuť ich ciele, vytvorí podmienky alebo uspokojiť ich zvedavosť.

„Naučte sa základy a rozvíjajte len tie veci, ktoré skutočne milujete.“

V škole sa učíme veľa vecí, pre prípad, že by sme ich v budúcnosti potrebovali – a to len preto, že sú súčasťou učebných osnov.

Mali by sme začať tým, že deti naučíme veci, ktoré sú pre nich praktické a nakoniec ich naučíme aj učiť sa a milovať učenie. Keď to bude vyhovovať ich potrebám, záujmom a štýlu, budú v tom pokračovať a zvyšok sa naučia.

Budúcnosť vzdelávania
Budúcnosť vzdelávania / Zdroj: Unsplash

„Musia mať po tom nejakú túžbu. Je lepšie počkať a keď si budú myslieť, že sú pripravení,  potom im to všetko odovzdať. Myslím si, že to je spôsob, akým sa učenie udrží.“ – Naval Revikant

Zrušte memorovanie

V dobe Google a smartfónov je memorovanie zastaralé. Prečo by sme sa mali učiť naspamäť kedy bola bitka pri Slavkove, alebo koľko trvala 100 ročná vojna? Prečo by sme sa mali učiť naspamäť, aké je hlavné mesto toho či onoho štátu? Stále tomu prikladáme neprimeranú váhu len preto, že sa to tak vždy robilo a vyžadovalo.

Zapamätať si niečo, čo sa dá ľahko vyhľadať, je strata času a úsilia. Zaberá výkon mozgu, ktorý by sa dal použiť na riešenie zaujímavých a dôležitejších problémov.

Uprednostnite pochopenie, spájanie a prepájanie pred zapamätaním. Namiesto toho, aby ste deti nútili zapamätať si techniku, odovzdajte im proces a postoj.

„Deti sú stroje na učenie. Potrebujú len nástroje.“

Dieťa, ktoré sa rado učí a má prístup k zdrojom, je nezastaviteľné. Experiment One Laptop Per Child je toho dokonalým príkladom.

Dobrý a zlý učiteľ

Úlohou učiteľa nie je poskytnúť deťom hotové vedomosti, ale skôr priestor, zdroje a podporu.

„Nikdy nezmeníte systém tým, že vezmete existujúcu vec a prerobíte ju.“

Výzvou nie je zlepšiť to, čo sme robili predtým. Musíme urobiť niečo iné: vybudovať niečo nové.

Učitelia majú dnes 3 možnosti:

  1. Vykonať zmeny v systéme
  2. Zatlačiť pre zmeny v systéme
  3. Prevziať iniciatívu mimo systému

Nejde o to urobiť starú vec trochu lepšie. Ide o budovanie niečoho nového a odlišného. Nie opravovanie, reformovanie alebo zmena, ale transformácia.

Zdroje: relife.sk, veľa z týchto nápadov pochádza z podcastu Naval Ravikant so Shane Parrishom, Kurátor: Petrém
4.9/5 - (13 hodnotení)
- Reklama -

Ak si našiel/a v článku chybu alebo máš pripomienky, daj nám prosím vedieť na media@relife.sk

Najčítanejšie