Čas čítania: 4 minúty

Je to neuveriteľné, ale je to tak. Na Slovensku máme šikovných študentov. V rámci predmetu Aplikovaná ekonómia majú možnosť vyskúšať si skutočné podnikanie. Nejde o hocakú simuláciu. Študenti pracujú s reálnymi peniazmi. Majú určité pravidlá a limity, ale tie máme aj v skutočnom svete podnikania. Počas tohto predmetu sa študenti naučia, ako funguje skutočná firma a čo všetko je za jej fungovaním.

Firmy sú pod záštitou neziskovej organizácie Junior Achievement (JA), ktorá existuje nielen na Slovensku, ale je súčasťou celosvetovej siete a pôsobí až v 40 európskych krajinách. Viceprezidentka marektingu JA Firmy YOMA Daniela Gregušová z Gymnázia Poštová 9 v Košiciach nám prezradila viac.

YOMA Firma
Foto: archív JA Firma YOMA

Najviac sa toho deje mimo vyučovania

Študentská firma sa zaoberá výrobou ekologických ľanových obalov v atraktívnych farbách, ktoré pomáhajú mladým ľuďom uľahčiť voľbu medzi lacným, jednorazovým a pekným, ekologickým.

Daniela nám povedala, že v projekte, do ktorého sa sa zapojili prostredníctvom predmetu JA Aplikovaná ekonómia ich pracuje 16. „Možnosť majú na našej škole všetci tretiaci už desiaty rok. To pomohlo vytvoriť komunitu ľudí, v ktorej sú starší ochotní odovzdávať nám, mladším a menej skúseným, všetky zručnosti, ktoré sa za rok tvrdej práce naučili oni. JA firma je veľmi komplexný predmet, v ktorom nájde svoje uplatnenie naozaj každý – najviac sa toho totiž deje mimo hodín. Či už išlo o finálne rozhodovanie sa, čo budeme vyrábať, cez tvorbu webstránky až po samotné objednávanie materiálu na výrobu, šitie a predaj.“

„Už sa nehádame“

Ako nám Daniela prezradila, najnáročnejšia nebola prekvapivo voľba produktu, ale schopnosť naučiť sa spolupracovať. „V septembri sme každý dúfali v to, že presadíme seba a svoj produkt, no pár mesiacov spoločnej roboty nás naučilo kolektívnosti – už sa nehádame, ako v septembri na tom, kto čo povedal alebo nepovedal, namiesto toho sa snažíme efektívne využiť čas každého stretnutia či hodiny.“




Výber produktu im zabral pomerne dosť času, ale rozhodnutie vyrábať ekologické ľanové obaly na zošity a knihy bolo v tíme jednohlasné.

ekologické obaly na zošity
Foto: archív JA Firma YOMA

„Najväčší problém pri výrobe bol asi výber dodávateľa, keďže sme netušili, akej kvality nám vzorový ľan príde, ani kedy dorazí. Keď sme sa prehrýzli cez predražené vzorky, ktoré prišli každá osobitne zabalená, aj cez dvadsiaty prototyp nášho prvého obalu, mohlo sa ísť strihať.“ Prezradila Daniela.

Vyrobiť obal sa vám podarilo na prvýkrát?

„Po hodinách tvrdej práce, kedy sme sa už nevedeli dočkať našich prvých obalov, sme na naše nemilé prekvapenie zistili, že ani jeden z nich nespĺňa požadované rozmery a na zošit sa jednoducho nezmestí. A tak sme namiesto predaja obalov trávili večery nekonečným páraním.“

Akú úlohu v tíme zohrala vaša pani učitelka?

„Pani profesorka nás od začiatku podporovala, aj keď sme plodili tie najšialenejšie nápady na produkt. Spolu s nami dúfala, že ten ideálny ľan, ktorý sme si vysnívali, aj dorazí v požadovanej kvalite, tešila sa na stý prototyp stále rovnako ako na prvý a podporuje nás doteraz, kedy jej už len šťastne hlásime počet predaných obalov. Rovnako je to aj s rodičmi, z ktorých mnohí si  kúpili akcie našej firmy a stali sa tak jej spoluvlastníkmi.

Kto sú vaši zákazníci a kde sa dajú vaše obaly kúpiť? 

„Naše obaly sa snažíme rozširovať hlavne k mladým ľuďom, lebo veď takými sme aj my – máme k nim najbližšie a sami vieme, čo by sme si kúpili a čo nie. Preto sme do výroby zaradili nielen obaly s rôznofarebným obšívaním, ale aj kolekciu z farebného ľanu. K zákazníkom sa snažíme dostať napríklad pomocou našich predajných akcií, naposledy sa taká konala v košickom Auparku, no tiež aj na Dni otvorených dverí našej školy, kde sme prezentovali prácu našej firmy spolu s predmetom ako takým.

Na tom, čoho sa vzdáš, záleží.“

„Takisto sa snažíme osloviť aj tých najmladších – deti na základných školách. Vytvárame pre nich prednášky o ekológii a o tom, aké dôležité je robiť aj malé zmeny. Na týchto prezentačných hodinách sa nesnažíme predať nás ako firmu, ale nápad, ktorý stojí za nami – Na tom, čoho sa vzdáš, záleží. To je heslo našej firmy, ktorým sa riadime. Chceme deťom ukázať, že na všetkom, čoho sa vzdajú, záleží – či to bude jednorazová plastová fľaša od minerálky alebo igelitka na nákupe. Tieto veci sa môžu zdať malé, no keď každý z nás spraví takúto maličkú zmenu aspoň raz za deň, spolu to bude znamenať veľa.

Ľanové obaly na učebniceFoto: archív JA Firma YOMA

Nebyť progresívnej školy, zanietených učiteľov a neziskovej organizácií, nápad by asi nevznikol a ani sa nezrealizoval.

Aplikovaná ekonómia má ale na Poštovej dlhoročnú tradíciu a každý rok predstaví nová JA Firma svoj jedinečný produkt, s ktorým sa prihlási na JA Veľtrh podnikateľských talentov.

Študenti sa pokúsia zabojovať o postup do Top 6 finále študentských firiem, z ktorých odborná porota vyberie jednu, ktorá bude reprezentovať Slovensko na Európskom finále. Držíme palce.

 

Foto: JA Firma YOMA, Daniela Gregušová
Autor článku: relife.sk